Individuele therapie

De buitenwereld doet vaak zo’n groot appèl op je, dat je vooral leert om meer naar buiten gericht te zijn dan naar binnen. Er is vaak te weinig rust om de vele prikkels goed te verwerken. Soms moet je grenzen trekken, vechten zelfs, ter bescherming van wat kostbaar en kwetsbaar is. Dan baken je een ruimte af, waarin duidelijk is wat bij jou hoort en wat niet. En soms moet je loslaten, toegeven dat je niet alles in de hand hebt en je overgeven aan wat er is en wat er gebeurt.

Deze Coronatijd kan bovendien nieuwe onzekerheden met zich meebrengen. Je merkt dat gebeurtenissen je teveel uit evenwicht brengen. Of er ontstaan ongewenste conflicten. Je hoofd raakt veel te vol. Of rouw om een verlies duurt te lang. Zo kun je vervreemd raken van jezelf en het contact verliezen met je eigen diepere gevoelens en intuïtie.

Bovendien brengt elke levensfase haar eigen specifieke vragen mee; een twintiger heeft andere dingen te doen dan een zestiger. Daarbij kan het zijn dat er zaken uit je verleden nog niet op hun plek zijn gevallen. Bijv. vanwege onopgeloste conflicten of wonden, waardoor je overlevingspatronen hebt ontwikkeld, die je vroeger wel hielpen maar voor je huidige vragen niet productief zijn. Als je zo’n patroon weet te doorbreken, ontstaat er vaak een gevoel van ruimte en vrijheid. Je levenslust en creativiteit kunnen dan weer gaan stromen.

Als een oceaanstomer van richting wil veranderen duurt het een tijd voordat hij op de gewenste koers ligt. Zo zal het ook gaan met jouw veranderingsproces. Je moet de spanning van het ‘nog niet’ dus kunnen uithouden. En misschien nieuwe vaardigheden leren.

Als therapeut/coach loop ik een eind met je mee. En help je zoeken. D.m.v. luisteren, onderzoek, feedback, verhalen, oefeningen, humor. Zodat je het juiste spoor weer vindt van je reis die je leven is. In de wereld die door de pandemie behoorlijk in verwarring is.

Indien u zich angstig voelt om te komen, dan is een telefonisch-, video-consult of mailcontact ook mogelijk. Ik houd dan op afstand ‘een vinger aan de pols’ en geef instructies of oefeningen.

Zo ondersteun ik je bij het:
• uitzuiveren en reëler maken van je zelfbeeld
• verwerken van pijn uit het verleden
• beter omgaan met invloeden van buiten
• verminderen van stress, angsten en spanning
• verhelderen van lastige zaken in relaties, in privé en in werk
• verbeteren van communicatieve en relationele vaardigheden
• maken van levenskeuzes
• zoeken naar en het geven van zin.